.
  • Home
  • LATIHAN INDUSTRI
    • PENGENALAN
    • PENDAHULUAN
    • HASIL PEMBELAJARAN
    • OBJEKTIF LAPORAN
    • KEPENTINGAN
    • KESIMPULAN
  • MAJLIS PERBANDARAN TAIPING
    • LATAR BELAKANG
    • VISI DAN MISI
    • OBJEKTIF DAN MATLAMAT
    • BAHAGIAN TEKNOLOGI MAKLUMAT
  • RINGKASAN AKTIVITI
    • MINGGUAN
      • MINGGU 1-5
      • MINGGU 6-10
      • MINGGU 11-15
      • MINGGU 16-20
    • GALERI
  • LAPORAN TEKNIKAL
    • E-SMAT
    • CRIMPING
      • PENGENALAN
      • PENGGUNAAN CAABLE
      • KOD WARNA
      • CARA PEMASANGAN
      • KOMEN/CADANGAN
      • KESIMPULAN
    • KOMPONEN KOMPUTER(CPU)
      • PENGENALAN
      • PEMPROSESAN(CPU)
      • MEMORI
      • MOTHERBOARD
      • HARD DISK
      • CD-ROM
      • KAD BUNYI
      • KAD GRAFIK
      • KOMEN/CADANGAN
      • KESIMPULAN
  • CADANGAN/BIBLIOGRAFI

MINGGU 6-10

Tarikh
Catatan
Minggu Keenam
5.1.2015 – 9.1.2015
·         Dipanggil ke Bahagian Pusat Setempat(OSC) kerana mempunyai masalah rangkaian. Penyelesaiannya adalah dengan mencabut kabel rangkaian dan memasang semula kabel tersebut.
·         Belajar menggunakan Visual Basic dengan membuat ‘coding’ untuk paparan log masuk dan kata laluan(password).
·         Membantu Bahagian Undang – undang mengemaskini data saman.
·         Menerima komputer dari Unit Audit kerana masalah komputer tidak dapat di buka.Ini kerana papan induk(motherboard) terbakar akibat litar pintas. Penyelesaiannya adalah menukar papan induk(motherboard) baru.
·         Mendapat panggilan dari Bahagian Pusat Setempat(OSC) kerana mempunyai masalah rangkaian. Langkah yang diambil adalah memeriksa server aplikasi(software) 10.20.49.25 dan mendapati server tersebut mengganggu access point. Penyelesaiaannya adalah menutup server tersebut.
Minggu Ketujuh
12.1.2015 – 17.1.2015
·         ‘On’ server QMS di kaunter.
·         Membaiki computer di Bahagian Pusat Setempat(OSC). Computer tersebut tidak mempunyai paparan apabila di buka. Langkah yang diambil ialah memeriksa papan induk(motherboard) dan mendapati ada kesan terbakar. Penyelesaiannya adalah menukar papan induk(motherboard) yang baru.
·         Membantu Bahagian Undang – Undang mengemaskini data saman.
·         Membaiki computer yang mempunyai malah kerosakkan ‘Random Access Memory’(RAM). Penyelesaiaannya adalah menukar RAM baru mengikut jenis dan saiz.
·         Membaiki pencetak(printer) yang mempunyai masalah kertas tersangkut. Penyelesaiaanya adalah mengeluarkan semua kertas yang tersangkut dan melakukan ‘head cleaning’.
·         Menukar tetikus(mouse) yang rosak di Bahagian Pusat Setempat(OSC).
·         Menghadiri gotong royong pasca banjir di Sk Pasir Panjang Ulu, Kg Gajah, Perak.
·         Menukar monitor baru di Bahagian Pusat Setempat(OSC).
·          
Minggu Kelapan
19.1.2015 – 23.1.2015
·         Membantu Bahagian Undang – Undang mengemaskini data saman.
·         Mendapat panggilan daripada Jabatan Kejuruteraan kerana komputer mempunyai masalah ‘hang’. Penyelesaiannya ‘restart’ semula komputer.
·         Membaiki computer yang mempunyai masalah Random Access Memori(RAM) tidak dapat di kesan. Penyelesaiannya menukar RAM yang baru mengikut jenis dan saiz.
·         ‘Setup’ Dewan Majlis Perbandaran Taiping untuk Perhimpunan Bulanan Sesi Disember 2014 dengan memasang LCD projector, televisyen,menguji lagu dan ‘slide show’.
Minggu Kesembilan
26.1.2015 – 30.1.2015
·         ‘Setup’ Dewan Majlis Perbandaran Taiping untuk Perhimpunan Korporat bagi bulan Januari 2015.
·         Menukar ‘power supply’ yang telah terbakar dengan ‘power supply’ yang baru.
·         Menjalani latihan kebakaran di Majlis Perbandaran Taiping yang diadakan oleh pihak Bomba dan Penyelamat.
·         Menukar papan induk(motherboard) yang telah terbakar dengan yang baru.
·         Membantu Bahagian Undang – Undang mengemaskini data saman.
Minggu Kesepuluh
2.2.2015 – 6.2.2015
·         ‘Install’ pencetak(printer) di Jabatan Kesihatan.
·         Format computer yang mempunyai masalah visual gelap.
·         Membaiki pencetak(printer) yang mempunyai masalah kertas tersangkut. Langkah yang diambil adalah mengeluarkan kertas yang tersangkut dan melakukan ‘head cleaning’. Didapati pencetak tersebut tidak dapat mencetak dengan baik kerana ‘head’ telah rosak. Penyelesaiannya adalah menukar pencetak baru.

0 comments:

Post a Comment

Home
Subscribe to: Posts (Atom)
Design by NewWpThemes | Blogger Theme by Lasantha - Free Blogger Themes
NewBloggerThemes.com